בקשה להימנע מהגשת כתב אישום

נפתחת חקירת משטרה נגד אדם החשוד בביצוע פשע. האדם מוזמן לתשאול או חקירה בתחנת המשטרה. הוא מגיע בבהלה לתחנת המשטרה, לעיתים אף נעצר, מצולם ונחקר במסגרת חקירה פלילית נגדו. 

החוקרים אוספים ראיות והצהרות נגד החשוד ועוקבים אחר כל מה שהוא אומר. המשטרה אוספת ראיות במהלך החקירה ומעבירה את תיק החקירה לתובע לאחר סיום החקירה. התובע יחליט לאחר מכן אם להמליץ ​​על סגירת התיק או על הגשת כתב אישום נגד החשוד.

לאחר זמן מה מגיע לתיבת הדואר של א' מכתב ובו רשום: "זכותך לבקש מהפרקליטות להימנע מהגשת כתב אישום נגדך. זכותך להגיש התנגדות בכתב לכתב אישום תוך 30 יום, תוך ציון סיבות שבגללן לא יוגש נגדך כתב אישום".

אין צורך להקדיש יותר מדי זמן לדיון במצבו הנפשי של א', הוא בהלם, מפחד, מבולבל ולא ישן כבר כמה לילות – מה יעשה ואיך כדאי לו. האם נוכל למנוע את הגשת האישומים נגדו? במאמר זה נביא הסבר קצר על הליך השימוע. ננסה להסביר לך את השלבים הדרושים למניעת הגשה של כתב אישום ולהראות לך את היתרונות והחסרונות של הליך השימוע. יש לנו את התשובות לכמה מהשאלות הנפוצות ביותר לגבי תהליך זה.

ראשית נסביר את זכותך לשימוע פלילי

שימוע זה משמש כדי לקבוע אם לתובעים יש מספיק ראיות להגשת כתב אישום. כלומר, אותן עבירות שהעונש הקבוע בחוק עליהן הוא יותר משלוש שנות מאסר. עם זאת, במקרים מסוימים יתקיים שימוע לפני הגשת כתב אישום במקרה בו העבירה אינה עבירה פלילית, אלא נחשבת לעבירה קלה.

כאשר חשוד מספק הסבר שעוזר להסביר מדוע גרסתו לאירועים אמינה יותר, ייתכן שיינתן לה משקל רב יותר. משפט פלילי הוא הזדמנות להציג ראיות ולהגיש תלונה בהליך פלילי ולקבל סיוע משפטי מסניגור פלילי. עדיף תמיד לקבל ייעוץ משפטי לפני קבלת החלטות בתיק.

לאחר שהמשטרה מסיימת את החקירה, היא נוהגת להעביר את התיק לעיון התובע על מנת שהתובע יוכל לקבל החלטה כיצד לנהוג בתיק בצורה הטובה ביותר. לאחר שהפרקליטות קיבלה את תיקי החקירה, הם שלחו לחשוד מכתב שהזהיר אותם כי עלולים להיות מואשמים בפלילים. מסמך זה מכיל מידע על הפשעים שהחשוד חשוד בביצועם.

מהו מועד שליחת מכתב הדרישה השני? האם קיים הבדל בין שני המכתבים?

ההבדל העיקרי בין השניים הוא שהאחד רשמי והשני לא פורמלי. על מנת להגיש כתב אישום בהליך פלילי, התובע צריך להשתכנע כי קיימת אפשרות סבירה להרשיע את החשוד בהליך פלילי. אך גם לאחר הקביעה כי תביעה בתוקף, ניתן להודיע ​​לחשוד בשנית, במכתב המכונה "מכתב התראה שני". מכתב זה מודיע לחשוד על ההחלטה להגיש כתב אישום ולחשוד יש זכות שימוע בערעור על האישומים. הודעה זו תישלח גם בדואר. התובע שולח לחשוד מכתב שני, המזכיר לו את זכותו להופיע בפני שופט או חבר מושבעים ולדון בעניינו. אם החשוד מעוניין לקיים שימוע, עומדים לו 30 יום להגיש טיעונים בכתב. אם קיבלתם את אחד ממכתבי האזהרה, חשוב לדבר עם עורך דין פלילי שיוכל לייעץ לכם לגבי האסטרטגיה המשפטית המיועדת והצעדים שתצטרכו לנקוט בדיון.

האם אתה זכאי לשימוע מקדמי?

אם נחשדת בביצוע עבירה, אתה עשוי להיות זכאי לשימוע מקדמי. זהו דיון שנועד בין היתר לקבוע אם יש מספיק ראיות כדי להביא את החשוד לדין. התובע יציג ראיות לשופט כדי להחליט אם להאשים אותך בפשע. ישנם מקרים בהם מערכת בתי המשפט אינה צריכה לשמוע את החשוד ועדיין יכולה להציע שימוע. הסיבה לכך היא שהחשוד או עורך דינו מבקשים זאת ומציינים מדוע לדעתם יש צורך בשימוע.

הכל תלוי בהסכמת התובע לקיים שימוע

כאמור, ייתכנו מקרים מסוימים שבהם תובעים משתכנעים לקיים שימוע לחשוד גם כאשר הם אינם נדרשים לכך, וזה המקרה כאשר החשוד או סנגורו הם החשודים. יש לקיים דיון כדי לקבוע האם הרשויות התרשלו בטיפולן בתיק בטרם העיד הנתבע. הוא מבקש לדעת אם המשטרה פעלה לפי הנוהל הנכון בחקירתה.

ייתכנו מקרים נדירים בהם עשוי להידרש שימוע פלילי גם לאחר הגשת כתבי אישום. מה יכול לגרום לזה? אם מימשת את זכותך להישמע והיא הפריעה לך להגנתך בצורה כלשהי, תוכל לטעון בבית המשפט שהתביעה התרשלה. לעיתים, יסכימו לקיים "משפט חוזר" גם לאחר הגשת הטענות. אולם במקרים אחרים השופט עשוי להסס יותר להיעתר לבקשה זו. לדוגמה, לעתים קרובות בקשות חריגות נדחות אם אין מספיק ראיות כדי לתמוך ביתרונותיהן. עם זאת, חשוב לציין כי בקשות אלו לרוב נדירות למדי, והתובעים אינם מחויבים להיענות לבקשה חריגה.

הזכות להליך הוגן היא זכות חשובה במשפט הפלילי ואחד מעקרונות היסוד של המשפט הטבעי. החלטה זו היא מאוד קשה ופוגענית, ויש לה השלכות מרחיקות לכת על האדם. האם על החשוד להעלות את טענותיו לפרוטוקול לפני קבלת החלטה לגבי אשמתו או חפותו? אין תשובה אחת לשאלה זו מכיוון שהיא תלויה בנסיבות, ראיות וגורמים נוספים. התמודדות טובה מול רשויות החוק דורשת הרבה מיומנות, מקצועיות, ניסיון וזהירות. עורך דין פלילי הבקיא במשפט הפלילי עשוי לקבל את ההחלטה הטובה ביותר בכל הנוגע למערכת המשפט הפלילי.

אם לאדם יש זכות לשימוע פלילי ואפשרות לשנות את ההחלטה לגבי התביעה האפשרית, כמובן שכדאי לממש אפשרות להגיע לשימוע. יחד עם זאת, עורך דין פלילי מנוסה יודע כי הליך השימוע הוא כלי שיש להשתמש בו בזהירות רבה.

ראשית, חשוב לדעת כי במהלך הליך השימוע ניתן לא פעם לבקש ולקבל מהפרקליטות כל מסמך הקשור לחקירה נגד החשוד או לתיק החקירה כולו. הכרת הפשעים שבהם הוא מואשם ואיזה ראיות תומכות בפשעים אלה יכולה לעזור לך להבין במה הוא צפוי להיות מואשם. האדם יודע באילו ראיות מתכננים התובעים להשתמש כדי לתמוך בהאשמותיהם. הליך שימוע נועד לתת לתובע אפשרות לשמוע דברים שלא לקח בחשבון או לא לקח בחשבון בעת ​​עיון בתיק החקירה. זה עשוי לכלול ראיות לגבי אופיו או עברו של החשוד, ראיות שלא נאספו על ידי המשטרה, או תביעות משפטיות שלא נשקלו על ידי התובעים. עם זאת, הליך השימוע מאפשר גם לתובעים לחקור את הטענות שהעלה החשוד במהלך הדיון, ולשפר את ראיותיהם. התובעים יכולים להורות למשטרה להשלים את החקירה ולבצע עבודת חקירה נוספת להבאת ראיות נגד החשוד ולמילוי פערים בראיות או פגמי חקירה שחשף החשוד במהלך הדיון. זה יעזור להבטיח שבבוא העת, התביעה תוכל להציג תביעה חזקה נגד החשוד. להיות מסוגל להתמודד עם הטענות שהועלו על ידי החשוד במהלך ההליך.

ייתכן שהגשת תלונה בשימוע עלולה להוביל את המשטרה והפרקליטות לארגן מחדש, להשיג או להמציא ראיות חדשות ולמקסם את הערך ההוכחתי של התיק. הדבר עלול רק לפגוע בחשוד ולהקשות עליו להתגונן אם יוגשו נגדו כתבי אישום פליליים בעתיד. המשפט הפלילי הוא הזדמנות חשובה עבור החשוד להציג בפני המשטרה את הצד שלו בסיפור. החשוד כבר מסר הצהרה במסגרת החקירה בנושא והזהיר אותנו כי ייתכן שלא יוכל למסור דין אמת לחלוטין. לפעולה זו צפויה תועלת מינימלית עבור החשוד, אך היא עלולה לגרום לנזק. כן, רוב האנשים זכאים לשימוע לפני הגשת תביעות. אם אתה מרגיש שאתה זכאי לשימוע, עליך לפנות לעורך דין כדי לקבל ייעוץ מדויק עבורך.

מידע נוסף כאן (עורכת דין פלילי עידית רייכרט):

https://reichert-law.co.il/תחומי-עיסוק/שימוע-פלילי/

 

מה היה לנו עד עכשיו?
טרנדים

מאמרים פופולריים אחרונים

כלי תרגום מקוונים 

בעולם הגלובלי של היום, תרגום הפך לכלי הכרחי עבור עסקים, ארגונים ויחידים כאחד. עם זאת, משימת התרגום יכולה להיות מרתיעה, ודורשת לא רק מיומנות לשונית

אזעקה לבית פרטי או מצלמות אבטחה ?

בתחום אבטחת הבית, שני כלים עיקריים בולטים כעמודי הגנה: מערכות אזעקה ומצלמות אבטחה. שניהם מציעים יתרונות ותכונות ייחודיות שמטרה שלהן לשמור על הרכוש ועל היקירים